« بازگشت به لیست اخبار | دوشنبه 16 اسفند 1400 در ساعت 17 : 42 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

پیامدهای حمله روسیه به اوکراین برصنعت گردشگری ترکیه

سواحل ترکیه از دیرباز یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری برای توریست‌های جهان از جمله گردشگران روسیه بوده است. گردشگران روسیه از جمله علاقه‌مندترین توریست‌های جهان هستند که همه ساله برای بهره‌مندی از هوای مدیترانه‌ای ترکیه که نقطه مقابل هوای سرد و کوهستانی سرزمین خودشان است به ترکیه سفر می‌کنند. حتی با شیوع ویروس کووید-19 نیز به غیر از مدت یکسال که محدودیت‌های سنگین جهت جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر این ویروس بر همه کشورهای جهان حاکم بود، سبب نشد تا گردشگران روسیه از سواحل زیبای آنتالیا چشم پوشی کنند. تا جایی که در سال 2021 شاهد سفرمیلیون‌ها گردشگر روسی به ترکیه بودیم. جالب تر آنکه در بین گردشگران خارجی علاوه بر گردشگران روسیه، توریست‌های اوکراینی نیز، همواره ترکیه را به عنوان یکی محبوب‌ترین مقاصد گردشگری انتخاب می‌کرده‌اند. پیش تر در بخش اخبار ویزایونایتد شما هموطنان عزیز را در جریان تازه ترین خبرهای مربوط به تاثیرات حمله روسیه به اوکراین و لغو ویزای شهروندان روسیه قراردادیم. اما آخرین اخبار حاکی از آن است که بخش گردشگری ترکیه باید بهای سنگینی بابت جنگ روسیه و اوکراین بپردازد، برای مطلع شدن از جزییات این خبر با ویزایونایتد همراه شوید.

 

پیامدهای حمله روسیه به اوکراین بر صنعت گردشگری ترکیه

 

درحالی که جهان به تازگی در حال برون رفت نسبی از شیوع ویروس کرونا بود و توافقات هسته‌ای بین کشور عزیزمان ایران و گروه پنج به اضافه در حال پیگیری بود، با حمله ناگهانی روسیه به اوکراین شاید بسیاری معادلات سیاسی و اقتصادی جهان با این جنگ در هم شکند. این روزها در حالی که روسیه و اوکراین درگیر جنگ هستند و در حال رقم زدن تاریک ترین ساعات اروپا پس از جنگ جهانی دوم می‌باشند، بسیاری از کشورهای همسایه این دو کشور که بخشی در اروپا، بخشی در شمال آفریقا و بخشی دیگر در خاورمیانه قرار دارند با پیامدها و مشکلات اقتصادی حاصل از این جنگ در حال دست و پنجه نرم کردن هستند. مدتی بود که ترکیه هم به سان دیگر کشورهای جهان در حال برون رفت از بحران به وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا بود و با تدابیری که دولت ترکیه اندیشیده در نظر داشت، صنعت گردشگری ترکیه پس از همه‌گیری ویروس کرونا در حال بهبود یافتن بود؛ تا جایی که براساس آمار موجود درآمد گردشگری ترکیه در سال گذشته  به دو برابر معادل تقریباً 25 میلیارد دلار برابر با 345 میلیارد لیره رسیده بود، اما حمله روسیه به اوکراین سبب شد تا به بهبود گردشگری ترکیه لطمه وارد شود. در واقع جنگ بین روسیه و اوکراین که هر دو یک بازار توریستی بزرگ برای ترکیه به حساب می‌آیند، توانسته بر بخش گردشگری این کشور تأثیر بگذارد تا جایی که صاحب‌نظران صنعت توریسم ترکیه پیش بینی ضرر 30 درصدی را  بر صنعت گردشگری ترکیه داشته‌اند.

 

حمله روسیه به اوکراین

 

بولنت بولبول اوغلو، نایب رئیس انجمن هتلداران ترکیه در گفتگو با بلومبرگ، تأثیر تهاجم روسیه به اوکراین بر گردشگری را مورد ارزیابی قرار داد. بولبول اوغلو گفت: 30 درصد گردشگری ترکیه تحت تاثیر این وضعیت قرار می گیرد، اما برای جبران این امر باید گردشگران از مناطق مختلف جذب شوند. وی افزود ما می توانیم برخی از این زیان‌های وارده  را با تدابیری جدید جبران کنیم و در تلاش هستیم تا بازارهای مختلف را گسترش دهیم.

رمضان بینگول، رئیس انجمن رستوران‌های ترکیه نیز تأثیر بحران بین اوکراین و روسیه را بر بخش گردشگری، غذا و نوشیدنی مورد ارزیابی قرار داد، وی با بیان اینکه بخش‌های مختلف گردشگری ترکیه از سال 2016 به شدت تحت تأثیر تحولات مختلف سیاسی، اجتماعی و... در منطقه خاورمیانه از جمله جدیدترین آن که شیوع ویروس کروناست، قرار گرفته است، خواهان برون رفت از این بحران با اندیشیدن تدابیری جدید شد. در همین راستا بینگول از وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه خواست تا مدیریت بحران را در خصوص تحولات به وجود آمده انجام دهند، وی گفت که با حمله روسیه به اوکراین به احتمال زیاد تابستان امسال دیگر شاهد حضور گردشگران روسی و اوکراینی نخواهیم بود. همچنین وی افزود هرگونه درگیری طولانی مدت بین اوکراین و روسیه به سبب نا امن شدن منطقه می‌تواند علاوه بر گردشگران روسی و اوکراینی حضور گردشگران کشورهای اروپایی به ویژه حوزه شینگن و همچنین گردشگران آمریکایی که سبب سرازیر شدن میلیون‌ها دلار و یورو  به ترکیه می‌شوند، را در تابستان امسال کاهش دهد.

 

صنعت گردشگری ترکیه

 

بر اساس داده های وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، سال گذشته حدود 4.7 میلیون روس و 2.1 میلیون اوکراینی وارد ترکیه شدند. همانطور که از آمار برمی‌آید روس‌ها و اوکراینی‌ها 27.34 درصد از کل 24.7 میلیون گردشگر خارجی متقاضی سفر به ترکیه را تشکیل می دهند که در طول سال 2021 وارد این کشور شده اند. این درحالی است که استقبال روس‌ها و اوکراینی‌ها در سال 2020 تا 24.55 درصد و  در سال 2019 تا 19 درصد افزایش داشت. با نگاه اجمالی به استقبال سه سال گذشته گردشگران روسیه و اوکراین انتظار می‌رفت که این گردشگران در سال 2022 و به ویژه فصل تابستان بخش عمده‌ای از گردشگران تابستانی ترکیه را با توجه به واکسینه شدن حداکثری دنیا تشکیل دهند. اما حمله ناگهانی روسیه به اوکراین نه تنها اقتصاد خاورمیانه و جهان را تحت تاثیر قرار داد، بلکه بر صنعت گردشگری کشورهای منطقه خاورمیانه و به ویژه کشور توریست پذیر ترکیه که جز 10 کشور برتر جهان در زمینه گردشگری است و 12 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور متعلق به گردشگری می‌باشد، تاثیر عمیقی گذاشته است و سبب لطمه زدن به این صنعت شده است.

 

رئیس جمهور ترکیه

 

در همین راستا مسلما می‌توان پیش ‌بینی کرد که بسیاری از گردشگران خارجی کشورهای دیگر نیز از آنجایی که در سفر به عنوان الویت نخست، امنیت کشور مقصد را در نظر می‌گیرند، از سفر به ترکیه در تابستان 2022 صرف نظر کنند. این در حالی است که با شرایط موجود امنیت در ترکیه برقرار است و دولت این کشور امنیت ترکیه را برای گردشگران تضمین نموده است.

 

وقت سفارت آمریکا در ترکیه

 

همانطور که می‌دانیم ترکیه تنها مقصد گردشگران خارجی برای تفریح و استراحت نیست و بسیاری از متقاضیان سفر به ترکیه از جمله ایرانیان  با گرفتن وقت سفارت آمریکا به این کشور سفر می‌کنند. در واقع هموطنان عزیز از این کشور به عنوان کشور ثالت برای انجام مصاحبه و انگشت‌نگاری در سفارت کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس بهره می‌برند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اخذ ویزای کشورهای مختلف و دریافت خدمات اخذ ویزا، رزرو بلیط پرواز رفت و برگشت، رزرو هتل محل اقامت می‌توانید با کارشناسان و مشاوران ما در مجموعه ویزایونایتد تماس حاصل نمایید.

 

 

 

 

 

 

9 / 10
از 35 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :