انواع ویزای آمریکا

انواع ویزای آمریکا

 

بدون شک آمریکا هم به سان بسیاری از کشورها که هموطنان عزیز برای ورود به خاک آن ملزم به اخذ ویزا هستند، نیز برای ورود نیازمند اخذ ویزا می‌باشد. در واقع اگر شما متقاضی هر نوع سفر به کشور آمریکا هستید، باید پیش از هر کار، اقدام به اخذ ویزای آمریکا مطابق با قصد و نیت سفر خود نمایید. هدف متقاضیان سفر به آمریکا تعیین کننده نوع ویزا و هدف و نیت آنها در سفر به آمریکاست. از این رو براساس هدف متقاضی سفر به آمریکا، دریافت ویزا متفاوت خواهد بود. در این بخش قصد داریم تا شما هموطنان عزیز را با انواع ویزای آمریکا بیشتر آشنا کنیم، پس با ویزایونایتد همراه شوید.

 

انواع ویزای آمریکا

 

ویزای آمریکا در واقع مجوز ورود متقاضی برای ورود به خاک این کشور است. داشتن ویزای آمریکا نمایانگر این مطلب است که متقاضی مراحل مصاحبه و انگشت نگاری را با موفقیت پشت سر نهاده است و اثبات می‌کند که آفیسر مربوطه در سفارت یا کنسولگری آمریکا متقاضی سفر به آمریکا را واجدالشرایط دانسته و اجازه ورود به خاک آمریکا را برای وی صادر نموده است.

جهت ورود به خاک ایالات متحده آمریکا و اخذ اقامت این کشور، 185 نوع ویزای مختلف وجود دارد که می‌توان، انواع ویزای آمریکا را به دو دسته کلی تقسیم نمود؛

  • ویزای مهاجرتی ( IV )

ویزاهای مهاجرتی برای متقاضیانی صادر می‌شود که قصد دارند برای همیشه در آمریکا اقامت داشته باشند. داشتن این ویزاها در نهایت به دریافت گرین کارت آمریکا منجر خواهد شد.

  • ویزای غیرمهاجرتی ( NIV ) 

این نوع ویزاها مخصوص افرادی است که به قصد سفر توریستی یا سکونت موقت با قصد گردشگری، تجارت، اشتغال، ملاقات خانوادگی و همچنین تحصیل به آمریکا سفر می‌کنند. دارندگان این نوع ویزاهای غیر مهاجرتی پس از اتمام مهلت قانونی ملزم به ترک خاک آمریکا هستند.

متقاضیان قادر هستند بر اساس هدف معین جهت سفر به آمریکا برای اخذ ویزای آمریکا اقدام نمایند. در بین متقاضیان سفر به آمریکا معمولا ویزای غیر مهاجرتی بسیار رایج است، به گونه‌ای که بسیاری از متقاضیان در ابتدا با ویزاهای غیر مهاجرتی وارد خاک آمریکا می‌شوند و سپس بعد از گذشت مدت زمان معین بسته به نوع ویزای دریافتی و قوانین حاکم بر کشور آمریکا وضعیت اقامت خود را تغییر داده و ویزای مهاجرتی دریافت می‌کنند. تفاوت‌های بسیاری در روند اخذ ویزای مهاجرتی و غیر مهاجرتی وجود دارد، که مهمترین آنها مربوط به بخش مصاحبه در یکی از سفارت‌های آمریکا می‌باشد. ویزای غیرمهاجرتی معمولا دارای مصاحبه نسبتا دشواری است و متقاضیان در صورتی که مرتکب کوچکترین اشتباهی شوند، ریجکت خواهند شد.

 

 ویزای آمریکا

 

تفاوت ویزای مهاجرتی آمریکا با ویزای غیرمهاجرتی آمریکا

 

تفاوت اصلی ویزاهای غیرمهاجرتی و مهاجرتی در مدت زمانی است که دارنده ویزا اجازه دارد در خاک ایالات متحده آمریکا حضور داشته باشد. ویزاهای غیرمهاجرتی موقتی هستند، به این معنا که منقضی می‌شوند و دارنده ویزا باید بلافاصله به کشور مبداء خود باز گردد. ویزاهای مهاجرتی با نام گرین کارت آمریکا شناخته می‌شود و دائمی و ماندگار است، در واقع زمانی که متقاضی ویزای مهاجرتی داشته باشد می‌تواند به ایالات متحده آمریکا نقل مکان کند و تا زمانی که بخواهد در آنجا اقامت داشته باشد.

 

 ویزای آمریکا

 

ویزاهای غیرمهاجرتی آمریکا

همانطور که گفته شد ویزاهای غیرمهاجرتی در بین متقاضیان سفر به آمریکا رایج تر و پرطرفدار‌تر است و در عین حال اخذ ویزاهای غیرمهاجرتی نسبت به ویزاهای مهاجرتی با سهولت بیشتر انجام می‌پذیرد. از این رو متقاضیان برای سفر موقت به آمریکا از ویزای غیر مهاجرتی استفاده می‌کنند.

 

ویزاهای غیرمهاجرتی آمریکا

 

 

از آنجایی که ویزاهای غیرمهاجرتی آمریکا موقتی هستند و تاریخ اعتبارشان به نوع ویزای اخذ شده بستگی دارد، دارندگان این ویزاها ملزم هستند که پس از اتمام اعتبار ویزا خاک ایالات متحده آمریکا را ترک نمایند، مگر اینکه قصد تمدید ویزا را داشته باشند یا تمایل داشته باشند برای اقامت دائم و اخذ گرین کارت آمریکا اقدام نمایند. جالب است بدانید که برخی از ویزاهای غیرمهاجرتی ایالات متحده آمریکا از 3 ماه تا 3 سال دارای اعتبار می‌باشند. در ادامه به توضیح مهمترین ویزاهای غیرمهاجرتی می‌پردازیم، پس با ویزایونایتد همراه شوید.

 

 ویزای توریستی آمریکا

 

ویزای توریستی آمریکا

متقاضیانی که به قصد درمان، تجارت یا دیدار اعضای خانواده و نزدیکان خود به آمریکا سفر می‌کند، ملزم هستند جهت اخذ ویزای B1/B2  آمریکا اقدام نمایند. مدت زمان اعتبار ویزای توریستی 180 روز جهت گردشگری یا تجارت است.

 

  • ویزای B1 :مخصوص متقاضیانی است که به قصد تجارت تا 180 روز تمایل به اقامت در آمریکا را دارند .
  • ویزای B2 :برای متقاضیانی است که با قصد گردشگری برای 180 روز به ایالات متحده آمریکا سفر خواهند نمود.

 

 ویزای تحصیلی امریکا

 

ویزای تحصیلی آمریکا

متقاضیان تحصیل در آمریکا در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند از بین 8000 دانشگاه موجود در خاک ایالات متحده آمریکا پذیرش بگیرند و با اخذ ویزای تحصیلی آمریکا در دانشگاه پذیرش دهنده به تحصیل بپردازند. ویزای تحصیلی آمریکا انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر می‌شود؛

 

  • ویزای F : این نوع ویزای تحصیلی برای متقاضیانی است که به قصد تحصیل در دانشگاه یا کالج‌های آمریکایی به عنوان دانش آموز و دانشجو در این مراکز پذیرفته شده‌اند، به علاوه دارندگان ویزای تحصیلی آمریکا از نوع F می‌توانند در دوره‌های آکادمیک دانشگاه‌های آمریکا شرکت نمایند و از دوره‌های مختلف زبان انگلیسی که مرتبط به دارندگان ویزای F می‌شود، بهره‌مند شوند.
  • ویزای J : این نوع ویزا متعلق به متقاضیانی است که به قصد گذراندن یک دوره آموزشی به صورت فنی و حرفه‌ای پای در خاک آمریکا می‌‌گذارند. این ویزا بیشتر در بین پزشکان، مهندسان، تکنسین‌های فنی، کارآموزان در رشته‌های مختلف فنی و اساتید دانشگاه رایج است.
  • ویزای M : این نوع ویزای آمریکا برای متقاضیانی که به قصد تحقیق و پژوهش به آمریکا سفر می‌کنند در نظر گرفته شده و مختص افرادی است که به دنبال یک فرصت مطالعاتی در موسسات غیرآکادمیک یا موسسات آموزشی حرفه‌ای هستند.  

 

ویزای  تحصیلی آمریکا

 

ویزای شغلی آمریکا

در همین ابتدای امر باید بگوییم که دریافت ویزای کاری آمریکا به ویژه برای شهروندان ایرانی به خاطر تیرگی روابط سیاسی دیرینه بین ایران و آمریکا دارای پروسه دشوار و پیچیده‌ای است، اما غیرممکن نیست و می‌توان با مهیا نمودن شرایط لازم ویزای کاری آمریکا را هم دریافت نمود.

 

ویزای کاری غیرمهاجرتی آمریکا با ویزای کاری مهاجرتی آمریکا که با آن می‌توان به صورت دائمی در این کشور مشغول به کار و زندگی شد اندکی متفاوت است، چرا که ویزای کار آمریکا متعلق به کسانی است که موفق به اخذ گرین کارت آمریکا شده‌اند، که در ادامه در بخش ویزاهای مهاجرتی به توضیح مفصل آن خواهیم پرداخت. اما ویزای شغلی آمریکا مختص افرادی که در یک مدت زمان معین و مشخص در کشور آمریکا مشغول به کار هستند و از سوی کارفرمای مربوطه پذیرفته شده‌اند و برای آنها ویزای کار آمریکا به صورت غیرمهاجرتی از سوی سفارت آمریکا صادر شده است. به عبارتی وقتی که شما از سوی یک کارفرمای آمریکایی یا یک شرکت آمریکایی پیشنهاد کاری دریافت کنید، می‌توانید با استفاده از این دعوتنامه کاری برای اخذ ویزای آمریکا اقدام  به مصاحبه و انگشت‌نگاری در سفارت آمریکا نمایید و در صورت تایید آفیسر مربوطه، ویزای کاری آمریکا به صورت غیرمهاجرتی را دریافت نمایید. انواع ویزاهای کاری غیر مهاجرتی عبارتند از :

 

  • ویزای C-1/D : برای اعضای خدمه پروازهای بین المللی یا کشتی‌ها
  • ویزای E-1 : برای مدیران، متخصصان، سرپرستان شرکت‌های تجاری در آمریکا
  • ویزای E-2  : برای مدیران، متخصصان، سرپرستان شرکت‌های سرمایه‌گذاری در آمریکا
  • ویزای H-1B : برای افراد حرفه‌ای و واجدالشرایط و افراد دارای مدارک دانشگاهی
  • ویزای I Visa : برای روزنامه نگاران و نمایندگان رسانه‌ها
  • ویزای L-1 : برای انتقال داخلی کارمندان از هر ملیت
  • ویزای L-1/P-2  : برای انتقال داخلی کارمندان با روند درخواست ساده
  • ویزای O-1 : برای نخبگان و افرادی که دارای مهارت و توانایی فوق‌العاده‌ای هستند.
  • ویزای TN : برای کارگران ماهر از کانادا و مکزیک

 

ویزای مهاجرتی آمریکا

 

ویزاهای مهاجرتی آمریکا

متقاضیان مهاجرت به آمریکا که قصد دارند در نهایت پروسه مهاجرتشان به اقامت دائم و دریافت گرین کارت آمریکا ختم شود، با اخذ ویزاهای مهاجرتی می‌توانند به این مهم دست یابند. از این رو جهت مهاجرت و اقامت دائم به آمریکا متقاضیان باید یکی از ویزاهای مهاجرتی آمریکا را دریافت نمایند. متقاضیان  با داشتن چنین ویزایی می‌توانند تا هر زمان که تمایل دارند در آمریکا مشغول کار و زندگی شوند. مهمترین ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا شامل موارد زیر می‌شود؛

 

ویزاهای مهاجرتی آمریکا 

 

ویزای خانوادگی آمریکا

ویزای خانوادگی آمریکا، ویزای است که براساس روابط و نسبت‌های خانوادگی متقاضی با یکی از شهروندان آمریکایی قابل اخذ می‌باشد. در واقع اگر متقاضی همسر یا نامزد یک شهروند ایالات متحده آمریکا باشد یا یکی از اعضای خانواده درجه یک متقاضی شهروند دائم آمریکا باشد، متقاضی می‌تواند برای اخذ ویزای آمریکا اقدام کند و گرین کارت آمریکا دریافت نماید. جالب است بدانید که ویزاهای مهاجرتی آمریکا به محض ورود به خاک آمریکا به گرین کارت آمریکا تبدیل خواهد شد. فرآیند درخواست ویزای خانوادگی آمریکا براساس موقعیت‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است؛

 

ویزای خانوادگی آمریکا

 

  • در صورتی که والدین متقاضی شهروند آمریکا باشند، متقاضی می‌تواند برای دریافت ویزاهای F1،IR2 و F3 اقدام نمایند.
  • در صورتی که خواهر یا برادر متقاضی شهروند آمریکا باشند باید جهت دریافت ویزای F4 اقدام نماید.
  • اگر همسر متقاضی شهروند آمریکا باشد، متقاضی برای ورود به خاک آمریکا ملزم دریافت ویزاهای IR1   و CR1 می‌باشند.
  • اگر متقاضی فرزند شهروند آمریکا باشد، باید برای اخذ ویزای IR5  اقدام نماید.
  • در صورتی که همسر متقاضی در آمریکا دارای گرین کارت آمریکا می‌باشد و شما قصد مهاجرت به آمریکا را دارید، باید ویزای F2A  دریافت نمایید.
  • در صورتی که نامزد متقاضی شهروند آمریکا باشد و  متقاضی قصد مهاجرت به آمریکا را داشته باشد، باید جهت اخذ ویزای K-1  اقدام نماید.

 

 گرین کارت آمریکا

 

ویزای لاتاری گرین کارت آمریکا

همانطور که می‌دانید همه ساله برنامه قرعه کشی لاتاری گرین کارت آمریکا از سوی دولت این کشور و اداره مهاجرت ایالات متحده آمریکا برگزار می‌گردد و تمامی افراد دنیا با داشتن پاسپورت کشور خود مجاز به شرکت در این قرعه کشی هستند. در حقیقت ویزای گرین کارت لاتاری آمریکا در صورتی که قرعه به نام متقاضی درآید، یکی از آسان ترین و سریع ترین روش‌های اخذ ویزای آمریکا و دریافت اقامت دائم این کشور محسوب می‌شود. براساس قانون 1990 ملیت و مهاجرت آمریکا هر ساله 55 هزار ویزای DV یا گرین کارت با انجام قرعه کشی بین شرکت کنندگان لاتاری تقسیم می‌شود.

 

لاتاری گرین کارت آمریکا

 

جالب است بدانید که ایران هرساله از روش‌های دیگر به غیر از لاتاری دارای مهاجران کمتری به آمریکاست. سهمیه ایران در لاتاری آمریکا همواره قابل ملاحظه و آمار تقاضای شهروندان ایرانی جهت دریافت اقامت دائم آمریکا از طریق لاتاری آمریکا در صدر کشورهای جهان است. طبق آخرین آمار ایرانیان در لاتاری 2021  دارای 6001 مورد برنده بودند و در بین همه کشورهای جهان رتبه نخست برندگان لاتاری را کسب نمودند.

  ویزای کاری آمریکا

 

ویزای کاری آمریکا

ویزای کاری آمریکا در واقع دریافت کارت سبز یا گرین کارت آمریکا براساس مشاغل است و با ویزای شغلی غیرمهاجرتی آمریکا که پیش تر در بخش ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا در خصوص آن بحث کردیم، کاملا متفاوت است. متقاضی دریافت گرین کارت آمریکا که قصد دارد از طریق شغل اقامت دائم آمریکا را دریافت نماید ملزم به دریافت یکی از ویزاهای EB1، EB2، EB3، EB4، EB5 است تا بتواند مجوز مهاجرت به آمریکا مبتنی بر اشتغال در خاک ایالات متحده آمریکا را دریافت نماید. در ادامه به شرح هرکدام از این ویزاها خواهیم پرداخت، پس با ویزایونایتد همراه شوید.

 

ویزای EB-1

 

ویزایEB-1A  : این ویزا مختص متقاضیانی است که دارای جوایز خاص ارزشمند جهانی از جمله مدال المپیک، جوایز نوبل، کن، اسکار و از این قبیل جوایز معتبر جهانی باشند. برای این نوع متقاضیان مسیر کاملا هموار است و این افراد به راحتی می‌توانند، ویزای کاری آمریکا را دریافت نمایند.

 

ویزای EB-1B  : این نوع ویزای آمریکا مخصوص متقاضیانی مانند اساتید دانشگاه، محققان، پژوهشگران و افراد نخبه دانشگاهی است که با استفاده از یک دعوتنامه از سوی یک موسسه تحقیقاتی آمریکا و همچنین ارائه حداقل 3 سال سابقه کار تدریس به عنوان استاد دانشگاه، محقق، مخترع یا پژوهشگر می‌توانند ویزای مذکور را دریافت نمایند.

 

ویزای EB-1C  : این نوع ویزا مخصوص متقاضیانی است که در سه سال گذشته حداقل یک سال، در مقام مدیر یک شرکت بین‌الملل بوده‌اند. این متقاضیان با دریافت یک دعوتنامه از سوی یک شرکت بین‌الملل در آمریکا و ارائه یک سال سابقه مدیریت می‌توانند ویزای مذکور را دریافت نمایند.

 

 ویزای EB-2 , EB-3

 

ویزاهای EB-3  و EB-2  :  این ویزاها از جمله پرطرفدارترین و محبوب‌ترین ویزاهای کاری آمریکا محسوب می‌شوند و در واقع شامل متقاضیانی می‌شوند که دارای حرفه‌ای تخصصی باشند. به گونه‌ای که برای متخصصان در رشته‌های پزشکی، پرستاری، مهندسی و مدیریت با مدرک حداقل کارشناسی ارشد ویزای  EB-2   صادر می‌شود و برای کارگران ماهر، استاد کارهای فنی با مدرک حداقل کارشناسی یا کاردانی فنی که نیازمند دو سال آموزش تخصص باشد، ویزای EB-3  صادر می‌شود.

 

ویزای EB4

 

ویزای EB-4  : این نوع ویزا مخصوص بخش گسترده‌ای از مهاجران خاص شامل کارگران مذهبی، کارمندان صدا و سیما، مترجمان عراقی یا افغان، شهروندان افغان یا عراقی که به نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا در زمان اشغال کشورشان یاری رسانده‌اند، همچنین کارمندان سازمان‌های بین المللی، برخی از پزشکان، اعضای نیروهای مسلح و شبه نظامیان همراه نیروهای نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه، کارمندان منطقه کانال پاناما و کارمندان بازنشسته نیروهای ناتو می‌باشد. مهمترین مزیت این نوع ویزا روند سریع صدور آن برای متقاضیان واجدالشرایط است، در واقع متقاضیان که در این دسته بندی قرار می‌گیرند به سرعت می‌توانند ویزای کار آمریکا را دریافت نمایند.

 

ویزای EB-5

 

ویزای EB-5 : این نوع ویزا مخصوص متقاضیانی است که قصد دارند از طریق سرمایه گذاری اقامت دائم آمریکا را دریافت نمایند. متقاضیان دریافت این نوع ویزا می‌توانند با سرمایه‌گذاری مبلغ 900 هزار دلار آمریکا، ویزای مذکور را دریافت کنند. فرآیند دریافت ویزای سرمایه‌گذاری آمریکا سه سال زمان نیاز دارد و در ضمن دارای پروسه دشوار و پیچیده‌ای است. این نوع ویزا مختص سرمایه‌دارانی است که قصد دارند با سرمایه‌گذاری در خاک ایالات متحده آمریکا برای خود، همسر و فرزندان زیر 21 سال گرین کارت آمریکا دریافت نمایند. مراحل درخواست تا انجام کامل و دریافت اقامت دائم از طریق ویزای سرمایه‌گذاری آمریکا به شرح زیر است؛

 

  • مرحله نخست : مکان یابی یک پروژه جهت سرمایه‌گذاری در بخشی از خاک آمریکا، که در این مرحله متقاضی باید یک پروژه تجاری مناسب جهت سرمایه‌گذاری پیدا کند.
  • مرحله دوم : سرمایه‌گذاری و درخواست، که متقاضی در این مرحله باید پس از انتخاب پروژه‌ای جهت سرمایه‌گذاری، مبلغ مورد نیاز سرمایه را در پروژه‌ای که انتخاب کرده‌اند، پرداخت نموده و جهت تکمیل فرم I-526 اقدام نمایند.
  • مرحله سوم : اقامت دائم مشروط دوساله آمریکا، در واقع در بازه زمانی دوسال متقاضی باید به دولت آمریکا و اداره مهاجرت این کشور ثابت کند که توانایی افزایش سود و ارزش افزوده برای اقتصاد آمریکا را دارا می‌باشد.
  • مرحله چهارم : اقامت دائم و بدون قید و شرط و درخواست فرم I-829، که در این مرحله متقاضی توانسته تمامی امتیازات لازم مبنی بر اثبات توانایی‌های مالی خود را برای پیشرفت و توسعه اقتصاد آمریکا دریافت نماید.

 

 وقت سفارت آمریکا

 

برای گرفتن وقت سفارت آمریکا به صورت آنلاین و غیرحضوری همین الان روی کلمه وقت سفارت آمریکا کلیک نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص گرفتن اخذ ویزای آمریکا با کارشناسان و مشاوران ما تماس حاصل نمایید.

پرداختی سفارت آمریکا از عمان

پرداختی سفارت آمریکا از قطر

پرداختی سفارت آمریکا از دبی

پرداختی سفارت آمریکا از پاکستان

پرداختی سفارت آمریکا از ارمنستان

 

 

 

 

 

 

 

9 / 10
از 28 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :