« بازگشت به لیست اخبار | دوشنبه 27 دی 1400 در ساعت 18 : 6 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

 

هر سال، شاخص پاسپورت هنلی در وبگاهش، گذرنامه‌هایی را فهرست می‌کند که به دارندگان آنها بیشترین آزادی سفر را می‌دهد، به عبارتی شاخص هنلی لیست کشورهایی که با گذرنامه کشورشان بدون اخذ ویزا قادر به سفر هستند را ارائه می‌کند. براساس داده های انحصاری انجمن‌ بین المللی حمل و نقل هوایی به تازگی با آغاز سال 2022 میلادی لیست جدیدی از گذرنامه‌های قدرتمند‌ جهان ارائه شده است، که در صدر آن نام دو کشور ژاپن و سنگاپور به چشم می‌خورند. در این بخش قصد داریم فهرست جدید شاخص هنلی را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم، پس در ادامه با ویزایونایتد همراه شوید.

پاسپورت های ژاپن و سنگاپور

 

امسال نیز برای دومین سال پیاپی ژاپن و سنگاپور به صورت مشترک به عنوان نخست دارنده قدرتمندترین پاسپورت جهان دست یافتند. براساس این لیست شهروندان این دو کشور می توانند به 192 کشور جهان  بدون اخذ ویزا سفرکنند. در رتبه دوم به صورت مشترک برای بار دیگر آلمان و کره جنوبی قرار دارند و این امکان برای دارندگان گذرنامه این دوکشور مهیاست تا به 190 مقصد بدون ویزا سفر نمایند، این درحالی است که فنلاند، ایتالیا، لوکزامبورگ و اسپانیا با امتیاز 189 در جایگاه سوم قرار دارند. همانطور که ملاحظه می‌کنید،کشورهای اتحادیه اروپا و هم پیمانان ویزای‌شینگن طبق معمول در صدر فهرست قرار دارند.کشورهای فرانسه، هلند و سوئد با یک پله صعود به اتریش و دانمارک در رده چهارم با امتیاز 188 پیوستند. همچنین در این رده بندی ایرلند و پرتغال با امتیاز 187 در رده پنجم قرار دارند.

 این رتبه‌بندی جدید که با آغاز سال 2020 انتشار یافت، سبب شد تا بریتانیا و ایالات متحده آمریکا که در سال 2014 به صورت مشترک رتبه نخست را کسب نموده بودند، در رتبه بندی جدید به رتبه هشتم سقوط کنند.این جایگاه پایین‌ترین رتبه انگلیس و آمریکا در تاریخ 17 ساله این شاخص است. جالب آنکه هر دو کشور این بار با امتیاز 186 به رتبه ششم دست یافتند.

کشورهای مهاجر پذیر کانادا و استرالیا به همراه جمهوری چک، یونان و مالت رده هفتم این شاخص را در اختیار دارند و شهروندانشان اجازه سفر به 186 کشور جهان بدون اخذ ویزا را دارا می‌باشند.

رتبه‌های هشتم تا دهم به کشورهای اروپای شرقی اختصاص دارند، به این صورت که مجارستان و لهستان با امتیاز سفر بدون ویزا به 183 کشور در رتبه هشتم قرار دارند. لیتوانی و اسلواکی با امتیاز 182 در رتبه نهم هستند و بالاخره سه کشور استونی، لتونی و اسلوونی با امتیاز 181، جایگاه دهم این شاخص را به خود اختصاص داده‌اند.

در این شاخص عنوان معتبرترین پاسپورت خاورمیانه در اختیار امارات متحده عربی است. در واقع شهروندان اماراتی با کسب 157 امتیاز جایگاه پانزدهم را به خود اختصاص داده‌اند، جایگاهی که نسبت به سال 2019، ارتقاء یافته و با صعود چهار پله‌ای این کشور را در خاورمیانه سرافراز نموده است.

 

قویترین پاسپورت های جهان در سال 2022

 

کشور عزیزمان ایران در رتبه بندی جدید به صورت مشترک با کشور کنگو در جایگاه صد و یکم قرار دارد. با توجه به این رده بندی هموطنان عزیز می توانند با در دست داشتن پاسپورت ایرانی به 42 کشور جهان بدون اخذ ویزا سفر نمایند.

بررسی های به عمل آمده طبق این شاخص حکایت از آن دارد که ضعیف ترین پاسپورت به شهروندان کشورهایی تعلق می‌گیرد، که به کمتر از 40 کشور دسترسی دارند. با توجه به این آمار ملاحظه می‌کنید که ایران وضعیت چندان مناسبی ندارد و با رتبه مرزی در رده کشورهای ضعیف مثل افغانستان نیست، ولی در مقایسه با کشورهای آسیایی ثروتمند و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس وضعیت نگران کننده‌ای دارد.  

لازم به ذکر است که افغانستان با قرارگرفتن در انتهای این فهرست جایگاه ضعیف ترین گذرنامه جهان را در اختیار دارد. در واقع شهروندان افغانی با در دست داشتن گذرنامه کشورشان می‌توانند تنها به 26 کشور جهان بدون اخذ ویزا سفر نمایند.‌

 شاخص پاسپورت هنلی بر این باور است‌ که اگر شیوع ویروس کرونا در جهان را هم در نظر نگیریم بازهم لیست منتشر شده از شکافی عمیق بین کشورهای فقیر و غنی حکایت می‌کند، به گونه‌ای که وقتی به رتبه بندی سال‌های پیش از این نگاه میکنیم این رده‌بندی آزادی سفر کمتری به کشورهای بالا نشین می‌دهد. با استناد به شاخص هنلی در سال 2006 می‌توان دریافت که سفر به 57 کشور بدون اخذ ویزا به طور میانگین برای یک فرد امکان‌پذیر بوده است. این آمارکه هرگز با جدیدترین آمار سال  2022 قابل قیاس نیست، با افزایش دوبرابری تنها به شهروندان اروپایی، آمریکای شمالی و کشورهای آسیایی ثروتمند امکان برخورداری از این امتیاز را می‌دهد. انتظار می‌رود با شیوع ویروس کرونا کشورهای ثروتمند در کنار کشورهای ضعیف تر قرار گیرند و با کمک های انسان دوستانه از شیوع هرچه بیشتر جلوگیری نمایند، گرچه اقداماتی از طرف سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل متحد در این راستا انجام پذیرفته ولی آنچنان چشمگیر و پیگیرانه نبوده است. این در حالی که بسیاری از کشورها با پیک‌های دیگر و  ویروس جدید دست و پنجه نرم می‌کنند و در مقابل کشورهای غنی‌تر به رتبه‌های بالاتر برای سفر بدون اخذ ویزا دست پیدا می‌کنند. آنچه این روزها در صدر خبرهاست شیوع ویروس « امیکرون» است. گفته می‌شود این ویروس منشأ آفریقایی دارد و سبب شده تا اقدامات سختگیرانه‌ای علیه ملت‌های مختلف آفریقایی صورت گیرد، این تا جایی است که«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن اظهار تأسف از این موضوع، از آن به عنوان « آپارتاید سفر» یاد کرده است.

 قویترین پاسپورت های جهان در سال 2022

 

«دکتر کریستین اچ کایلین»، رئیس هنلی و شرکا و مخترع مفهوم شاخص گذرنامه، افزود در حال حاضر متاسفانه پاسپورت و ویزا از مهمترین ابزارهایی هستند که بر نابرابری اجتماعی در سراسر جهان تأثیر می‌گذارند. دکتر کریستین بر این باور است که باید این پدیده ها علاوه بر توسعه صنعت گردشگری، فرصت‌هایی را برای رشد و پویایی جهانی خلق نمایند. وی معتقد است مرزهایی که در آن متولد می‌شویم و میراث ملی که وظیفه محافظت ازآنها را داریم، نباید سبب تبعیذ نژادی، تفاوت بین رنگ پوست و طرز فکر ما باشد، چرا که ما همه انسان های برابریم فارغ از رنگ پوست و طرز فکر. به علاوه وی خاطر نشان ساخت، دولت های ثروتمندتر باید از مهاجرت هدفمند به کشورشان استقبال کنند تا به توزیع و متعادل سازی دوباره منابع اقتصادی و انسانی در سراسر جهان، از جمله بهبود اندازه و کیفیت نیروی کار خویش کمک نمایند.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ویزای آنلاین، قیمت ویزای کشورها، چگونگی اخذ ویزای کشورهای مختلف و کلیه خدمات سفر با کارشناسان ما در مجموعه ویزایونایتد تماس حاصل نمایید.

10 / 10
از 46 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :