« بازگشت به لیست اخبار | ﺳﻪشنبه 3 اسفند 1400 در ساعت 17 : 46 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

لغو ویزای طلایی بریتانیا برای سرمایه‌گذاران خارجی

به خبرگزاری رویترز، لندن در تاریخ  17 فوریه از لغو ویزای طلایی بریتانیا برای سرمایه‌گذاران خارجی از جمله سرمایه‌گذاران روسیه خبر داد. در بحبوحه نگرانی‌های مقامات بریتانیا در خصوص ورود پول‌های غیرقانونی از روسیه به سیستم مالی بریتانیا  و تشدید تنش‌های اخیر بین مسکو و غرب بر سر اوکراین، بریتانیا روز پنجشنبه  17 فوریه 2022 «ویزای طلایی» خود را که به سرمایه‌گذاران خارجی که عمدتا شهروندان روسیه بودند، لغو نمود. در این بخش قصد داریم شما را از جزییات و حواشی این خبر مطلع سازیم، پس با ویزایونایتد همراه شوید.

 

لغو ویزای طلایی بریتانیا

 

طرح روادید Tire 1  (سرمایه‌گذار) در سال 2008 با هدف افراد ثروتمند خارج از اتحادیه اروپا جهت سرمایه‌گذاری‌های کلان طراحی شد. ویزای طلایی بریتانیا به متقاضیانی که حداقل 2 میلیون پوند معادل2.72 میلیون دلار سرمایه گذاری می‌کردند، اعطا می‌شد، در واقع سرمایه گذاران خارجی با سرمایه‌گذاری 2 میلیون پوندی در انگلیس و کشورهای زیرمجموعه آن در محدوده بریتانیا شامل اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی می‌توانستند ویزای طلایی بریتانیا را دریافت نمایند. در بین سرمایه گذاران خارجی در انگلیس، سرمایه‌داران روسیه از دیرباز و به‌ویژه پس از جنگ جهانی دوم بیشترین متقاضیان و در عین حال دارندگان ویزای طلایی بریتانیا بوده‌اند. از زمان اجرای طرح روادید Tire 1  تا کنون  تعداد 2581 روادید سرمایه‌گذاری برای شهروندان روسیه صادر شده است. البته بماند که در سال های اخیر کارآفرینان چینی و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله امارات، عربستان صعودی، قطر، بحرین، عمان و کویت سرمایه‌های هنگفتی را سرازیر منطقه بریتانیا نموده‌اند.

از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، صدها میلیارد دلار از روسیه به لندن و قلمروهای خارجی بریتانیا سرازیر شده است، این موضوع سبب نگرانی مقامات کشور انگلیس و دیگر کشورهای زیرمجموعه بریتانیا شد، چرا که مقامات مسئول بریتانیا معتقدند پول‌هایی که از این کشورها به خصوص روسیه به منطقه بریتانیا سرازیر می‌شود، سبب ایجاد اختلال در سیستم مالی جهانی شده و بریتانیا را در جریان پولشویی و فساد اقتصادی قرار می‌دهد.

قانونگذاران بریتانیایی در کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان در سال 2020 هشدار دادند که اقدامات پیشگیرانه  بیشتری برای مقابله با « معاملات مالی غیرقانونی سرمایه‌گذاران روسیه» انجام شود، در این مجمع روی موضوع  اصلاح  سیستم ویزای سرمایه گذاری یا ویزای طلایی برای سرمایه‌گذاران روسیه تاکید فراوان شد و مقامات بریتانیایی خواستار تجدید نظر در این زمینه شدند.

 

لغو ویزای طلایی بریتانیا

 

پریتی پاتل، وزیر کشور نخست وزیر بوریس جانسون، روز پنجشنبه اعلام نمود که سیستم ویزای طلایی بریتانیا تا اطلاع ثانوی برای متقاضیان مسدود است. پاتل در توییتر خود نوشت: «این تازه آغاز مقابله با تقلب و فساد اقتصادی است.» وی در بیانات خود افزود لندن مدت‌هاست که به عنوان شهر منتخب ابرثروتمندان روسیه و دیگر جمهوری‌های شوروی سابق، به نام « لندنگراد» یا «مسکو رویتیمز» لقب گرفته است. همچنین پریتی پاتل معتقد است، الیگارش‌های روسی، همراه با بارون‌های نفت خاورمیانه و کارآفرینان چینی تازه وارد، در سه دهه گذشته با تزریق سرمایه‌های غیرقانونی در بخش‌های مختلف اقتصادی لندن به ویژه املاک و مستغلات سایه گسترده‌اند. همچنین چارلی فاولر، یکی از وکلای عالی رتبه در شرکت حقوقی  Collyer Bristow LLP واقع در لندن، که در بین شرکت‌های حقوقی در امر حل اختلافات مالی شهرت جهانی دارد، گفت که اختلافات بر سر اوکراین روند لغو روادید سرمایه گذاران روسیه را تسریع بخشیده است.

 

لغو ویزای طلایی بریتانیا

 

باتوجه به اظهارات مقامات بریتانیایی می‌توان دریافت که دلیل اصلی لغو روداید سرمایه‌گذاری بریتانیا فساد مالی و اقتصادی به وجودآمده در سیستم مالی این کشور در اثر اعطای ویزای طلایی به سرمایه گذاران خارجی است. البته این موضوع سا‌ل‌هاست که ازجانب صاحب نظران اقتصادی و سیاسی مطرح شده است و به هر دلیل مقامات بریتانیایی به آن توجه نکرده‌اند. حال به تازگی اختلافات سیاسی انگلیس و روسیه بر سر اوکراین، این زخم کهنه را عمیق‌تر کرده و سبب زاویه‌دار شدن روابط بین دو کشور گردیده است. به علاوه برخی از تحلیگران سیاسی و اقتصادی بر این باورند که انگلیس سال‌هاست به عنوان یکی از کانون‌های اصلی پولشویی در جهان شناخته می‌شود و به دنبال لغو طرح Tire 1  است، اما با شرایط به وجود آمده و بحران‌های پیرامون اوکراین لغو طرح ویزای طلایی زودتر از موعد در دستور کار قرار گرفته است.

 

 اخذ ویزای انگلیس

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اخذ ویزای انگلیس و گرفتن وقت سفارت انگلیس با مشاوران و کارشناسان مجرب ما در مجموعه ویزایونایتد تماس حاصل فرمایید.

10 / 10
از 34 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :