بازگشت به لیست مقالات » | جمعه 20 اسفند 1400 در ساعت 21 : 24 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

سیستم های ویزای شینگن

بی تردید سفر به اروپا و به‌ویژه سفر به منطقه شینگن یکی از رویایی ترین، جذاب ترین و پرطرفدارترین مقاصد سفر و درعین حال پرهزینه‌ترین، پرچالش‌ترین و دشوارترین مقاصد سفر در پروسه اخذ ویزا و تردد در محدوده تحت نظارت آن است. شاید زمانی که دهکده شینگن در کشور لوگزامبورگ شاهد متعهد شدن 22 کشور اروپایی طی قرارداد بین المللی  1985 موسوم به پیمان شینگن یا معاهده شینگن بود، کمتر کسی تصور می‌کرد که تعداد علاقه‌مندان سفر به کشورهای شینگن، مهاجران و در عین حال پناهندگان و سود جویان متقاضی سفر به این محدوده از قاره اروپا تا این اندازه که امروزه شاهد آن هستیم افزایش یابد. البته شاید هم مقامات مسئول اروپایی که در حوزه سیاست و اقتصاد جهانی صاحب نظر بودند و همواره در این حوزه فعالیت می‌کنند، چنین شرایطی را پیش بینی می‌کردند و منتظر بودند تا بسته به شرایط سیستم های امنیتی و کنترلی قلمرو تحت نظر خود را با تکنولوژی روز دنیا ارتقاء بخشند. در هر صورت امروزه به اقتضای شرایط جغرافیایی اروپا و به ویژه حوزه شینگن، در این محدوده سیستم های امنیتی کارآمد و دقیقی جهت جلوگیری از هر نوع سوء استفاده حاکم است. در این بخش قصد داریم تا شما را با سیستم های امنیتی ویزای شینگن بیشتر آشنا کنیم، پس با ویزایونایتد همراه شوید.

 

سیستم های ویزای شینگن

 

پیش از ورود به حوزه شینگن، دقیقا از زمانی که متقاضی اخذ ویزای شینگن برای دریافت ویزای شینگن، درخواست خود را ثبت می‌نماید، اطلاعات وی در چندین سیستم جامع شینگن ثبت می‌گردد. در بین این سیستم‌ها سه سیستم جامع و کارآمد وجود دارد، این سیستم‌ها عبارتند از :

  • سیستم اطلاعات ویزا Visa Information System (VIS)
  • سیستم اطلاعات شینگن Schengen Information System (SIS)
  • سیستم یوروداک European Dactyloscopy (Eurodac)

پیش از سفر به محدوده شینگن و پای نهادن در خاک اروپا پیشنهاد می‌کنیم با این سیستم ها و نحوه کار آنها آگاهی داشته باشید، در ادامه مطلب به معرفی هر کدام از این سیستم ها خواهیم پرداخت.

 

سیستم های ویزای شینگن

 

سیستم اطلاعات ویزا

سیستم اطلاعات ویزای اتحادیه اروپا یا VIS  یک پایگاه اطلاعاتی است که از شهر استراسبورگ فرانسه مدیریت می‌شود. در واقع سیستم ذخیره اطلاعات در فرانسه مستقر است، ولی سیستم پشتیبانی اطلاعات بواسطه وبسایتی در اتریش پشتیبانی می‌شود.کلیه داده‌های بیومتریک شامل تشخیص هویت، انگشت نگاری، چهره متقاضی و دیگر اطلاعات وی در راستای اخذ ویزای شینگن را در بر می‌گیرد. آغاز فعالیت این سیستم به اکتبر 2011 میلادی باز می‌گردد، در واقع این سیستم علاوه بر کلیه اطلاعات مربوط به ویزای کشورهای شینگن، اطلاعات مربوط به کشورهای شمال آفریقا را نیز پوشش می‌دهد. متقاضیان اخذ ویزای شینگن پس از ثبت اطلاعات بیومتریک و سایر اطلاعات مربوطه در کنسولگری یکی از کشورهای اتحادیه اروپا در سیستم VIS  دارای اعتبار می‌شوند. درصوت ریجکتی ویزا یا دریافت ویزا، اطلاعات متقاضی تا مدت 5 سال در سیستم باقی می‌ماند و دارای اعتبار است. افسران حوزه شینگن با در اختیار داشتن این اطلاعات می‌توانند به سابقه سفرهای پیشین فرد متقاضی ویزای شینگن و کلیه فعالیت‌های وی در این منطقه پی ببرند. طرح پوشش دهی این سیستم در تمامی کشورهای هم پیمان شینگن از نوامبر 2015 آغاز شد و تا فوریه 2016 کلیه کشورهای حوزه شینگن به این سیستم اطلاعاتی مجهز شدند. امروزه این سیستم در تمامی نقاط محدوده شینگن فعال است و میلیون‌ها درخواست ویزا و اطلاعات بیومتریک متقاضیان را در خود ذخیره کرده است.

 

سیستم اطلاعات ویزا

 

سیستم اطلاعات شینگن

سیستم اطلاعات شینگن یا به اختصار  SIS ، یک پایگاه اطلاعاتی وابسته به دولت است که از سوی کمسیون اروپا اداره می‌شود. این سیستم که با اهداف امنیتی ایجاد شده، صرفا با هدف شناخت مجرمان و جلوگیری از ورود سودجویان به محدوده شینگن راه‌اندازی شده است. سیستم  SIS  برای 31 کشور اروپایی فعال است و امکان بازیابی اطلاعات اشخاص متقاضیان اخذ ویزای شینگن را به افسران سفارت‌های این 31 کشور جهت حفظ امنیت ملی، کنترل مرزها و اجرای قوانین می‌دهد.

 

سیستم اطلاعات شینگن

 

اطلاعات  SIS  طبق قوانین هر کشور عضو به صورت دقیق و در بدو ارائه درخواست ذخیره می‌گردد. در این سیستم امکان ذخیره میلیون‌ها «ورودی» وجود دارد که به اصطلاح متصدیان این سیستم از آنها به نام «هشدار»یاد می‌شود. اطلاعات ذخیره شده به صورت ورودی یا هشدار شامل اطلاعاتی از قبیل : نام ونام خانوادگی، تاریخ تولد، ملیت، جنسیت، نام مستعار متقاضی،سوابق کیفری، دلایل هشداری که احیانا فرد متقاضی قبلا از این سیستم دریافت نموده، نوع جرم و جنایت که متقاضی به آن ارتکاب داشته و حتی اقداماتی که در صورت مواجه با افراد مجرم باید انجام شود، می‌شود.

جالب است بدانید که 5 کشور فرانسه، آلمان، هلند، بلژیک و لوگزامبورگ به عنوان اعضای اصلی  SIS  در رأس اداره این سیستم هستند و 21 کشور دیگر شامل پرتغال، اسپانیا، اتریش، ایتالیا، فنلاند، یونان، سوئیس، سوئد، ایسلند، دانمارک، نروژ، جمهوری چک، استونی، لیختن اشتاین،اسلواکی، استونی، اسلوونی، مالت، لهستان، لیتوانی، مجارستان در زمان ایجاد این سیستم به آن پیوسته‌اند. اطلاعات  SIS  در بین این کشورها همواره به اشتراک گذاشته می‌شود و تصمیمات لازم بسته به اطلاعات موجود اتخاذ می‌گردد. نکته دیگر این که کشورهای عضو سیستم SIS   الزاما ممکن است در بین هم‌پیمانان شینگن و همچنین اعضای اتحادیه اروپا نباشند، ولی این موضوع در روند همکاری با کشورهای حوزه شینگن و یاری رساندن این کشورها جهت حفظ امنیت مرزهای قاره اروپا تاثیری ندارد. برهمین اساس دو کشور ایرلند و انگلیس که عضو عهدنامه شینگن نیستند، طبق عهدنامه آمستردام که معرف مقررات ویزای شینگن به قوانین اتحادیه اروپاست در همکاری با حوزه شینگن شرکت دارند. به علاوه در بین اعضای فعلی  SIS  کشورهای ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سوئیس عضو اتحادیه اروپا نیستند، همچنین کشورهای کرواسی، رومانی و بلغارستان با اینکه در این سیستم جای ندارند ولی از آگوست 2018 تا کنون مجوز استفاده از این سیستم را دارا می‌باشند.

سیستم یورو داک

سیستم European Dactyloscopy  که با نام Eurodac  نیز شناخته می‌شود، پایگاه داده اثر انگشت اتحادیه اروپا جهت شناسایی پناهجویان و افراد سود‌جو در مرزهای مختلف شینگن می‌باشد. طبق برنامه تعریف شده برای این سیستم اثر انگشت تمامی متقاضیان پناهندگی که بالای 14 سال هستند، باید در این سیستم ثبت گردد.

 

یوروداک

 

اطلاعات ثبت شده در سیستم یورو داک به صورت دیجیتالی در اختیار هیئت اروپایی زیرمجموعه اتحادیه اروپا قرار می‌گیرد و در نهایت برای هم پیمانان حوزه شینگن ارسال می‌شود.  با در اختیار گذاشتن این اطلاعات نزد مقامات اروپایی، شناسایی سودجویان و پناهندگان در یکی از کشورهای منطقه شینگن کار کار چندان دشواری نخواهد بود، به علاوه به کارگیری این سیستم باعث می‌شود تا مقامات اروپایی با آسودگی خیال از مرزهای حوزه شینگن محافظت کنند. سیستم شناسایی اثر انگشت موسوم به یورو داک از ژانویه 2003 تا هم اکنون برای اعضای این سیستم فعال است و علاوه بر تمامی اعضای اتحادیه اروپا سه کشور سوئیس، نروژ و ایسلند نیز که در اتحادیه اروپا عضویت ندارند در سیستم یورو داک مجاز به فعالیت‌اند.

 

ویزای شینگن

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اخذ ویزای شینگن، مدارک ویزای شینگن و دریافت خدمات سفر به اروپا با کارشناسان و مشاوران مجرب ما در مجموعه ویزایونایتد تماس حاصل نمایید.

 

مطالب مرتبط :

ویزای شینگن چیست ؟

دلایل ریجکتی ویزای شینگن

ویزای شینگن گارانتی ورود نیست

وی اف اس گلوبال

تفاوت اصطلاحات ریجکت، ریفیوز و دی نایل

 

 

10 / 10
از 11 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :